12 Kasım 2004

GLAT ve MathWorld

GLAT: Google Labs Aptitude Test 

Google'ın "iyi eleman seçmek" için tasarladığı çok ilginç ve olağandışı bir test. Bunu önce Tuncay (Başkan) 20 Eylul'de duyurmuştu, "Enteresan bir seçme sınavı ve sorular gerçekten de güzel" diyerek. 

Google 10 gün sonra bu testi yayınlandı: 
"But what if there were a standardized test that led, like, immediately to the really cool job? What if, for instance, there was a Google Labs Aptitude Test?" 

Dünya çapında bir seçme sınavı, bakalım daha neler göreceğiz? 

CNN bu ilginç olayı haber yaptı, Dinçer (Mola) bize duyurdu. 

MathWorld: şüphesiz en iyi, en dolu matematik sitesi Bu siteyi yıllardır takip ederdim, esas olarak bir kişinin vizyonu: Mathematica'yı geliştirenlerden Eric Weisstein. Site bir telif hakkı meselesinden aylarca kapalı kalmıştı. Şimdi açık ve yüzlerce kişi katkı sağlıyor. Origami dersimin matematiği için buradan çok yararlanmış ve bir kaç küçük katkıda bulunmuştum. 

MathWorld 13 Ekim'de GLAT içindeki matematiksel soruların cevabını yayınladı. Bunu da Hakan (Dilek) haber verdi. 

Cevapları inceleyince, Matematik açısından çok doyurucu olmadığını gördüm. Ama Mathematica yazılımının nasıl kullanılacağı hakkında muhteşem ipuçları. Sonuçta bunlar gelişmiş bir hesap makinesinin limitlerini zorlayarak kullanılmasından ibaret. Fakat matematiksel bakış bu olmamalıydı. Esas olarak, Eric "bunlar çok basit, Mathematica ile iki dakkada yaparım" diyor ve (yiyemediği) güzel bir yemeğin içine tükürüyor. 

Google 9 Kasım'da olayın bittiğini çok hoş bir üslup ile duyurdu.

Satır aralarını okuyunca, müthiş bir kıskançlık ve "bunu ben de yapardım" havası gördüm. Sorun şu: Google'ın iki kurucusundan biri, Sergey, 6 sene önce Eric ile çalışmış. Eski stajyerinin böyle aşırı parlaması, tahminlerin ötesinde zenginleşmesi (MathWorld "multibillionaire" diyor), bu tatsız ama çok ilginç sonucu getirdi.